Sunday 18 September 2011

penghormatan ke masjid

Tajuk :
Penghormatan Kepada Masjid
Hadith :
Dari Abi Qatadah as-Salmi r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda “Apabila seseorang daripada kamu masuk ke masjid, hendaklah ia mengerjakan sembahyang (tahyatul masjid) dua rakaat sebelum ia duduk.”

(Bukhari)


Huraian
1. Masjid dan surau adalah tempat yang suci dan mulia yang diberi penghormatan dengan menamakannya “Baitullah” (rumah Allah).
2. Baitullah yang paling besar dan agung adalah Baitullah al-Haram yang terletak di Makkah al-Mukarramah. Ia merupakan kiblat umat Islam di seluruh dunia.
3. Apabila kita memasuki mana-mana masjid hendaklah kita menunaikan hak masjid terlebih dahulu iaitu dengan mengerjakan sembahyang dua rakaat sebelum duduk.
4. Sembahyang tersebut dinamakan sembahyang “Tahyatul masjid”. ‘Tahyat’ di sini bererti penghormatan iaitu sembahyang yang dikerjakan secara khusus semasa tiba di masjid. Hukumnya adalah sunat.


sumber dari group 2 Taqwa 2 Ehsan di Fb. Azim Fashlan. die komplen dlam group tu ilmu tak berkembang so die byak kasi mcm mcm dlam group tuhh. ohh. nak bgtau die tu dri kelas 2 Taqwa. #hehehehe, kagum dgn die, dlam group suume merepek die je bagos kasi macammacam, :) salamualaikum

No comments:

Post a Comment

komenlahh apeape uang telah ape ape :)